Onlangs zag ik op TV "How Sweet The Sound" YouTube, een documentaire over Joan Baez Wiki.
Ik zat aan de beeldbuis gekluisterd, ik heb tijdens de documentaire niet 1 keer gezapt, dat is uitzonderlijk. En inmiddels heb ik veel gedeeltes 3 of 5 keer gezien.
Als je hem nog niet gezien hebt: ga nú maar kijken. Mijn geherkauw kun je desgewenst later nog lezen.

Joan Baez wás al een van mijn jeugdidolen (Donna, Donna) maar wat een meid, wat een vrouw, wat een mens. Zo helder pratend over haar jeugd, haar zangcariëre, haar relaties; over man-vrouw verhoudingen, activisme, pacifisme, gevoelens van haarzelf en anderen.
De afgelopen jaren had ik al gemerkt, dat ze meer was dan een meisje met lieve liedjes, maar dat ze echt een activiste was, is me volledig ontgaan tot ik de documentaire zag. Daarin zegt ze meteen aan het begin:  Als je me per se wilt labelen, zou ik graag als eerste label willen: menselijk wezen, als tweede: activiste en als een derde label verplicht is dan kan dat zijn: folksinger. Dat zei ze toen ze net beroemd aan het worden was. En in haar latere leven heeft ze dat waargemaakt: King, Vietnam, Havel, Cambodja, Sarajevo.

Mooie meiden, met mooie stemmen, worden vaak vreselijk onderschat, niet alleen door mij.
Zie bijvoorbeeld ook Miriam Makeba Wiki met haar hit Pata Pata YouTube: leuke meid met een leuk liedje. Maar de tekst is voornamelijk in Xhosa Wiki, dat was natuurlijk een statement in de tijd van de apartheid. Wisten wij veel?

Als Joan Baez het liedje Silver Dagger YouTube, Wiki zong, dacht ik dat het zo maar een traditionele folksong was. Nu pas wordt me duidelijk, dat ze zich wel degelijk verplaatst in een meisje dat opgevoed wordt en in het leven staat zoals het meisje in de song. Haar eigen opvoeding was heel anders en haar gedrag ook. Al zag je er dat niet aan af als ze op het toneel stond. In een bepaalde periode was ze zelfs promiscue zegt ze zelf. Love Song to a stranger.
De emotie van het navrante verhaal in Silver Dagger zie je nauwelijks op haar gezicht, je hoort hem wel in haar intense stem, maar die is altijd loepzuiver, fluweelzacht en gepolijst. En als het liedje over het meisje dat haar hart nooit voor een man zal kunnen openen afgelopen is: big smile, dat heb ik toch mooi gezongen, hè?
Daardoor dacht ik per vergissing dat de inhoud niet tot haar doordrong, zoals de winnares van X Factor NL 2009 YouTube Lisa Lois Wiki volgens mij echt niet beseft, waar Hallelujah werkelijk over gaat. Misschien onderschat ik Lisa.

Als Joan Baez With God on our side YouTube zingt is het een geweldig liedje met een prachtige tekst. Als Bob Dylan, die het geschreven heeft Wiki, het zelf zingt YouTube, zie je de passie en de doorleefde emotie. Zie ook God is met ons.
Als ze het samen zingen YouTube, zijn het twee tieners, maar zijn rasp geeft het lied dat rauwe effect dat de inhoud nodig heeft; haar tweede stem maakt het mooi.
Dat haar hart en haar leven de inhoud van de song meer recht doen, hoor je niet.

Bob Dylan heeft de Nobelprijs voor literatuur gekregen, niet onterecht, al zou hij die wat mij betreft moeten delen met John Lennon en Leonard Cohen .
Echter, als hij een Nobelprijs verdient, dan Joan Baez ook: die voor de vrede.

Toen ik Joan Baez zag optreden samen met Odetta op Youtube, dacht ik in eerste instantie: wat een show off, je bent toch helemaal geen blueszangeres? Maar wat blijkt: ze beheerst niet alleen het idioom, she's really got the blues!
En zowel Odetta als zijzelf stonden al heel lang voor Black Lives Matter.
En nu kom ik er ook nog achter dat ze al jong fingerpicking heeft geleerd.

 

 

 


 
     Reageren